Mangold inleder bevakning av Kollect med rekommendationen Köp och en riktkurs
på 20 kronor per aktie på 12 månaders sikt. Kollect är verksamt inom industrin för avfallshantering på Irland och i Storbritannien – länder där det, till skillnad från Sverige, kostar att bli av med sina sopor. Industrin för avfallshantering på dessa marknader karaktäriseras av mindre entreprenörer vilka Kollect genom sin digitala tjänst kopplar samman med slutkunderna. Kollect är först på denna marknad med en digital plattform och bör därför ha goda möjligheter att skapa sig en stark position.
Fortsatt expansion på Irland och en kommande expansion in i Storbritannien gör
att Kollect har goda möjligheter att växa. Affärsområdet avfallslämning bedöms
vara väl positionerat för att teckna fler avtal likt det med Circle K. Mangold anser att Kollect bör nå en genomsnittlig omsättningstillväxt om 22 procent årligen under prognosperioden 2019–2025 (CAGR). Detta resulterar i att försäljningen går från cirka 36 miljoner kronor 2019 till cirka 152 miljoner 2025.
Tack vare en stark tillväxt kommer Kollect snabbt att kunna komma upp i större
volym. Detta i kombination med bolagets unika position på marknaden bör leda till
stigande marginaler. Då en stor del av bolagets omsättning kommer från återkommande intäkter – kunden prenumererar på avfallsinsamling – tas kundanskaffningskostnaden i början men relationen med kunden ger i många fall en långvarig intäktsström.
Enligt Mangolds prognoser för 2021 handlas aktien till P/E 12x och en P/S-multipel om 1,2x vilket vi anser är attraktivt givet bolagets tillväxtutsikter. 2022 handlas aktien till P/E 5,0x. Vår DCF-modell ger ett värde om 20 kronor per aktie vilket medför en uppsida på över 100 procent. En känslighetsanalys med lägre avkastningskrav och ökad försäljning visar att det går att motivera en betydligt högre kurs.
Kollect startades 2015 då bolagets grundare sett potential i att utveckla industrin för avfallshantering på Irland. Först och främst var det då svårt att hitta licensierade entreprenör som gick att lita på då många av företagen endast kunde nås via telefon alternativt genom att fysiskt besöka entreprenören. Det fanns med andra ord stort utrymme för digitalisering. Grundarna identifierade också att det begränsade produktutbudet på marknaden lett till att kunder ingick avtal med fasta datum för insamling. Det fanns således ingen flexibilitet där kunden själv kunde styra när insamling
skulle ske.
Plattformen lanserades 2016 och var då endast en tjänst för förmedling av avfallsinsamling. Bolaget såg sedan affärsmöjligheter i närliggande områden vilket resulterade i en tjänst för containeruthyrning som lanserades 2017. Under samma år expanderade bolaget från att endast hantera avfallsinsamling till att även hantera avfallsavlämning. På samma linje introducerade bolaget under 2018 möjligheten att via bolagets plattform beställa bortforsling av grovsopor.